Jebkura lieta ir risināma.

Aktuāli

18. jūnijs
Piezvanīt juristam
67 505 970
Grozījumi LR Imigrācijas likumā
2018.gada 1.janvārī stājās spēkā grozījumi Imigrācijas likumā, kuri paredz izņēmumu atcelšanu dažām ārzemnieku kategorijām, kuriem nebija jāmaksā valsts nodeva pirmo reizi, atkārtoti pieprasot termiņuzturēšanās atļauju.
Jaunās izmaiņas LR Imigrācijas likumā
2017.gada 2.martā stājās spēkā grozījumi LR Imigrācijas likumā (turpmāk - Likums), saskaņā ar kuriem radās vairāki jauni iemesli, lai saņemtu termiņuzturēšanās atļauju Latvijā (turpmāk - TUA), kā arī nopietni tika mainīti nosacījumi, lai saņemtu TUA, pamatojoties uz ārvalsts komersanta pārstāvniecības reģistrāciju.
Член Торгово-промышленной палаты Латвии Latvijas Tirdzniecības un Rūpniecības Kameras biedrs Member of the Latvian Chamber of Commerce and Industry

Īsi par mums

Juridiskais birojs "INLAT PLUS" no sava izveidošanās brīža 1996.gadā ir viena no visaktīvākajām un pazīstamākajām kompānijām, kas darbojas Latvijas Republikas juridisko pakalpojumu tirgū. Kompānijas sniegto juridisko pakalpojumu apjomi un veidi atbilst klientu (juridisko un fizisko personu) visizmeklētākajām prasībām.

Kontaktinformācija

Biroja adrese:
E-pasts:
Brīvības 40-15, LV-1050, Rīga, Latvija ip@inlatplus.lv
Tālr.:
Fakss:
(+371) 67505970
(+371) 26403577
(+371) 67505978

Kā organizēt tūrisma biznesu

08.07.2015
Jaunajam uzņēmējam bieži vien rodas jautājums – ar kādu biznesu, lai sāk nodarboties? Bieži vien, izvēle krīt uz tūrisma nozari, kas nav nekāds brīnums, jo cilvēki ceļo visu laiku, tas nozīmē, ka pastāv iespēja gūt panākumus šajā biznesā. Turklāt, tūrisms - ir arī jauks un interesants bizness (tā vismaz izskatās no malas), līdz ar to atvērtam, komunikablam un aktīvam cilvēkam ideja izveidot savu ceļojumu aģentūru šķiet ļoti vilinoša. Tik tiešām, galu galā, kāpēc gan ne?!
Tātad, ja jūs tiešām izlēmāt - jā, es gribu izveidot ceļojumu aģentūru, jums vispirms ir nepieciešams izlemt, kas jūs būsiet - tūrisma aģentūra vai tūrisma operators. Atšķirība starp šiem jēdzieniem ir ļoti nozīmīga. Tūrisma operators – ir komersants, kas organizē tūrisma pakalpojumu sniegšanu un piedāvā šos pakalpojumus klientiem pa tiešo vai ar tūrisma aģentūru starpniecību. Tūrisma aģentūra – ir komersants, kas tūrisma operatora vārdā piedāvā vai pārdod pakalpojumus klientiem, ko ir sagatavojis tūrisma operators.
 
Citiem vārdiem sakot, tūrisma operators veido ceļojuma paketi - tūrisma produktu, kas pamatā ietver transporta biļetes, transfēru, viesnīcas rezervēšanu, kā arī vairāku ekskursiju kopumu. Tūrisma operators nosaka tūres cenas un izstrādā atlaižu sistēmu. Savukārt, tūrisma aģentūra, faktiski, kalpo kā pārdevējs vai starpnieks starp tūrisma operatoru un klientu. Tūrisma aģentūra neveido ceļojuma paketi, bet gan īsteno to. Viens tūrisma operators var sadarboties ar vairākām tūrisma aģentūrām.
 
Ir svarīgi saprast, ka tūrisma operators ir pilnībā atbildīgs par tūrisma produktu. Tas nozīmē, ka visas pretenzijas ceļojuma organizācijas jautājumos, vienalga, vai tūrists to ir iegādājies pa tiešo vai caur tūrisma aģentūru, būtu jāizvirza pret tūrisma operatoru.
 
Ja jūs nesaista doma vienkārši pārdot jau izstrādātus ceļojumus, un jūs vēlāties piedāvāt klientiem savu no "A" līdz "Z" patstāvīgi izstrādāto tūri, tas nozīmē, ka jūsu mērķis ir - iegūt tūrisma operatora statusu. Lūk, tieši šeit arī sākās jautrība, par ko jaunais, pilns entuziasma un jauno ideju uzņēmējs pat nenojauš. Tas ir tas, par ko mēs gribam jums pastāstīt.
 
Tātad, jūs esat tikko reģistrētas sabiedrības ar ierobežotu atbildību dibinātājs un vēlaties piedāvāt klientiem ceļojumus - nav svarīgi, Latvijā vai ārvalstīs. Izrādās, ar vienu vēlmi vien nepietiek - visi tūrisma operatori (tūrisma aģentūras, starp citu, arī) ir obligāti jāreģistrē Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datu bāzē, ko sauc par TATO. Šī datu bāze, kas atrodas Latvijas Ekonomikas ministrijas pakļautībā, ir dibināta 2010. gadā, ministrijas kad stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr.353 par tūrisma operatora, tūrisma aģenta un klienta tiesībām un pienākumiem, kompleksa tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un īstenošanas kārtību, klientam sniedzamo informāciju un naudas drošības garantijas iemaksas kārtību. Saskaņā ar šiem noteikumiem, Ekonomikas ministrijas pakļautībā tika izveidota TATO datu bāze, kas uzkrāj un aktualizē informāciju par tūrisma aģentūrām un tūrisma operatoriem, kas pašreiz darbojas tirgū, kā arī par finanšu garantiju, kas būtu jāsniedz tūrisma operatoram. TATO var izmantot arī potenciālie ceļotāji, lai pārliecinātos, ka konkrēts komersants ir reģistrējis savu uzņēmējdarbību kā tūrisma aģents vai tūrisma operators, kā arī, lai pārliecinātos, ka izvēlētais tūrisma operators sniedz klientu iemaksāto naudas līdzekļu garantiju. 
 
Kas ir finanšu garantija? Runa ir par tūristu iemaksāto naudas līdzekļu garantiju, kuri ir pasūtījuši ceļojuma paketi pie kāda konkrēta tūrisma operatora. Tas ir mehānisms, ko ir izstrādājis likumdevējs, lai aizsargātu tūristu intereses, paturot prātā, ka maksātnespējīgo uzņēmumu procents tieši tūrisma jomā ir īpaši augsts. Tāpēc, lai aizsargātu tūristus no gadījumiem, kad tūrisma operators nespēj izpildīt savas saistības attiecībā pret klientiem savas maksātnespējas dēļ, ir nepieciešama garantija, lai kompensētu nodarīto kaitējumu, kas radies tūrisma operatora saistību neizpildes gadījumā, kā arī, lai atgrieztu tūristu valstī, kurā viņš uzsāka savu ceļojumu.
 
Lai nākotnes tūrisma operators varētu reģistrēties TATO, vispirms tam ir jānoformē tūrisma operatora saistību apdrošināšana ar apdrošinātāja starpniecību. Tā ir noteikta veida apdrošināšanas polise, kas ir izstrādāta tieši tūrisma operatoriem, un kas tiek izdota katru gadu un, attiecīgi, darbojas tikai gadu. Ja tūrisma operators nevar izpildīt savas saistības pret saviem klientiem, apdrošināšanas kompānija kompensē kaitējumu klientam neveiksmīgā ceļojuma vietā, un pēc tam griežas pie paša tūrisma operatora ar regresa prasību.
 
Augstāk minētie MK noteikumi skaidri nosaka finansiālās garantijas apmēru - summa nedrīkst būt mazāka par 28457,44 EUR. Tas nozīmē, ka tūrisma operatora apdrošināšanas summai ir jābūt tieši tādai (tā var būt, protams, arī lielāka, bet pats galvenais - ne mazāka). Savukārt, apdrošināšanas prēmijas apmērs, kas tūrisma operatoram katru gadu ir jāmaksā apdrošināšanas kompānijai, ļoti svārstās un var būt 300 līdz vairāk nekā 1000 eiro apmērā. 
 
Lūk, šeit jauno uzņēmēju gaida nepatīkams pārsteigums: izrādās, ka ļoti maz Latvijas apdrošinātāju piedāvā šāda veida apdrošināšanu, bet to dažu, kas piedāvā, starpā vairums atsakās noformēt apdrošināšanu, uzzinot, ka uzņēmums ir tikko izveidots, un tam nav nedz apgrozījuma, nedz vēstures, nedz reputācijas. Tas ir apburtais loks: lai uzsāktu komercdarbību kā tūrisma operatoram, Jums ir nepieciešams reģistrēties TATO, bet lai reģistrētos TATO, jums ir jāiegādājas tūrisma operatora apdrošināšana, kuru vairums apdrošinātāju nevēlas izsniegt!
 
Tomēr situācija nav tik bezcerīga. Tās dažas apdrošināšanas kompānijas, kas tomēr piekrīt sadarboties ar nākotnes ceļojumu aģentūru, kas vēl nav pārdevusi nevienu tūri, piedāvā vairākus variantus, lai iegūtu kāroto apdrošināšanu. Pirmkārt, uzņēmuma dibinātājs kā ķīlu var piedāvāt savu īpašumu (ar nosacījumu, protams, ka viņš ir nekustamā īpašuma Latvijā īpašnieks). Šajā gadījumā attiecībā pret šo īpašumu tiks piemērota hipotēka, un, tūrisma operatora saistību neizpildes gadījumā, nekustamais īpašums var tikt pārdots, lai apmierinātu apdrošinātāja prasības. Otrkārt, uzņēmējs var piedāvāt sevi kā galvotāju, slēdzot līgumu ar apdrošinātāju par personisko galvojumu. Šajā gadījumā uzņēmējs ir atbildīgs apdrošinātāja priekšā ar visu savu īpašumu. Un, visbeidzot, ir trešais variants: uzņēmējs pārskaita tā saukto depozītu (pusi no augstāk minētās summas - 28457,44 EUR) uz apdrošināšanas kompānijas bankas kontu, kur šī nauda tiek iesaldēta uz visu apdrošināšanas polises darbības periodu. Apdrošināšanas prēmijas apmērs, kas uzņēmējam ir jāmaksā apdrošinātājam, ir atkarīgs no izvēlētā varianta - viena no trim augstāk aprakstītiem. Līdz ar to summas ir atšķirīgas. Jo lielāks apdrošinātāja risks - līdz ar to ir augstāks apdrošināšanas prēmijas apmērs.
 
Turklāt, apdrošināšanas kompānija ļoti rūpīgi izvērtē nākotnes tūrisma operatoru – ir jāaizpilda plaša anketa un jāatbild uz ļoti detalizētiem jautājumiem, kā piemēram, ir jānorāda, cik daudz tūristu gadā ir paredzēts apkalpot, kādas ir plānotā ceļojuma izmaksas, cik tūristu būs katrā tūrisma braucienā, kāds gada apgrozījums tiek plānots, utt.
 
Labā ziņa uzņēmējam ir tāda, ka pēc gada, kad būs jāiegādājas jauna apdrošināšana, apdrošināšanas kompānijas būs daudz labvēlīgākas, jo gada laikā tūrisma operators iegūs klientus, pieredzi, uzņēmumam jau būs apgrozījums, vēsture, tostarp arī finanšu vēsture. Tādēļ apdrošināšanas polise jau otro reizi būs vieglāk iegūt, un apdrošināšanas nosacījumi nav tik stingra, labi, apdrošināšanas prēmija būs zemāks nekā pirmo reizi. Tādēļ apdrošināšanas polisi otro reizi būs daudz vieglāk iegūt, un apdrošināšanas nosacījumi nebūs tik stingri, kā arī apdrošināšanas prēmija būs zemāka nekā pirmajā reizē.
 
Mūsu juridiskā biroja speciālisti būs priecīgi palīdzēt potenciālajiem tūrisma operatoriem visos jautājumos, kas saistīti ar tūrisma biznesa organizēšanu, ieskaitot palīdzību apdrošināšanas polises noformēšanā un turpmāko reģistrāciju TATO datu bāzē. Bez tam, mēs palīdzēsim atrisināt visus atlikušos jautājumus, kas saistīti ar jūsu uzņēmuma veiksmīgu uzņēmējdarbības nodrošināšanu, tostarp tūrisma pakalpojumu līgumu izstrāde vai tūrisma operatora interešu pārstāvēšana visās institūcijās. Droši griežaties pie mums, lai saņemtu detalizētu konsultāciju šajā jautājumā.
/ Karīna Kaca, Juridiskā biroja INLAT PLUS juriste /
Patika informācija? Dalīties