Jurista padomi

Es veikalā pirku preci, un man pārdevējs neiedeva garantiju. Kas ir garantija un kādos gadījumos tā ir jādod?

01.04.2010 Santa Gāršniece, jurists

Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu, garantija ir ražotāja, pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja apliecinājums, ka prece vai pakalpojums, vai to sastāvdaļas noteiktu laiku saglabās lietošanas īpašības, drošumu un izpildījumu un ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs uzņemas papildu saistības, kas nav paredzētas normatīvajos aktos.

Šādu garantiju dod rakstveidā, tajā skaidri norādāmi nosacījumi prasījuma pieteikšanai attiecībā uz garantiju, kā arī garantijas termiņš – laika posms, uz kuru attiecināta garantija, garantijas devēja nosaukums (firma), vārds, uzvārds, adrese.

Bet! Garantija ir labprātīgs apliecinājums un papildu saistības, kuras uzņemas tās devējs. Likums patērētājam garantē tiesības pieteikt pretenziju par nekvalitatīvu preci/pakalpojumu noteiktā laikā pēc preces iegādes/pakalpojuma saņemšanas. Tieši tāpēc garantiju nevar pieprasīt, bet var par to apjautāties un iepazīties ar garantijas noteikumiem pirms preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas, ja šāda garantija ir.

Pats svarīgākais, kas jāzina ir patērētājam, ir tas, ka saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu, patērētājam ir 2 gadi no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas brīža, lai pieteiktu pretenziju par tās kvalitāti.

Dažreiz patērētājus maldina tieši tas, ka ražotājs (piemēram, zābaku) izsniedza garantiju uz 6 mēnešiem. Šāda garantija likuma Par patērētāju tiesību aizsardzību izpratnē nav garantija, jo pats likums dod tiesības 2 gadu laikā no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas brīža pieteikt prasījumus par trūkumiem.

Aktuāli