Jurista padomi

Vai pārdevējam ir jāatgriež man naudu, ja viņš pārdod nekvalitatīvu preci, un kādā termiņā pārdevējam ir jāatbild uz manu prasību?

16.01.2024 Aleksandrs Koposovs, valdes loceklis

Jā, viņam ir pienākums, bet iestājoties noteiktiem nosacījumiem, kas paredzēti Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.

Patērētājam, kuram pārdota nekvalitatīva prece, ir tiesības pieprasīt lai pārdevējs veic vienu no šādām darbībām:

  • novērst preces neatbilstību līguma noteikumiem;
  • apmainīt preci pret jaunu;
  • samazināt preces cenu;
  • atcelt līgumu un atmaksāt naudu par preci.

Pirmkārt, patērētājam ir tiesības izvēlēties, lai pārdevējs novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem vai apmaina preci pret jaunu.

Patērētājam ir tiesības pieprasīt, lai pārdevējs samazina preces cenu vai atceļ līgumu un atmaksā par preci samaksāto naudu, ja:

  • pārdevējs saprātīgā termiņā nav novērsis preces neatbilstību līguma noteikumiem vai nav apmainījis preci pret jaunu;
  • neskatoties uz pārdevēja centieniem, preču atbilstība vēl nav nodrošināta;
  • neatbilstība ir tik nozīmīgā, ka tā attaisno tūlītēju cenas samazināšanu vai līguma atcelšanu;
  • pārdevējs ir paziņojis vai no lietas apstākļiem ir skaidrs, ka pārdevējs nav novērsis preces neatbilstību vai nav nodrošinājis to nomaiņu saprātīgā termiņā.

Pārdevējs 15 darbdienu laikā no patērētāja iesnieguma saņemšanas dienas sniedz rakstisku atbildi un informē par strīda risināšanas iespējām, ja šajā laikā netiek panākta vienošanās par patērētāja pieprasījuma izpildi.

Ja pārdevējs uzskata, ka patērētāja prasība nav pamatota, vai viņš ir gatavs piedāvāt citu strīda risinājumu, pārdevējs par to informē patērētāju iepriekš minētajā termiņā. Pārdevējam ir pienākums pamatot atteikumu izpildīt patērētāja pieprasījumu.

Ja pārdevējs nesniedz atbildi uz patērētāja iesniegumu minētajā termiņā, tad uzskatāms, ka pārdevējs atteicās izpildīt patērētāja prasījumu.

Ja pārdevējs atsakās izpildīt patērētāja lūgumu vai patērētāju neapmierina pārdevēja risinājums, patērētājam ir tiesības vērsties pēc palīdzības:

  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrā;
  • pie ārpustiesas strīdu risinātāja, ja tāds ir izveidots;
  • tiesā.
Aktuāli