Jurista padomi

Kādas papildu saistības ir radušās darba devējam no 2021. gada 16. marta saistībā ar Latvijā ieviesto ārkārtējo režīmu?

18.03.2021 Aleksandrs Koposovs, valdes loceklis

No 2021. gada 16. marta stājās spēkā grozījumi 2020. gada 6. novembra rīkojumā Nr. 655 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu”.

Saskaņā ar šīm izmaiņām, punkts 5.35. tika papildināts ar papildu 5.35.4. punktu, kas uzliek darba devējam par pienākumu noteikt darbiniekus, kuri darba pienākumus veic klātienē, lai nodrošinātu darbu nepārtrauktību, vienlaikus nosakot atbilstošus iekšējās kontroles pasākumus darba vietā.

Tagad 5.35.p. izskatās šādi:

Darba devējam ir pienākums:

  • nodrošināt darbiniekiem attālinātā darba iespējas, ja darba specifika to pieļauj;
  • darbam klātienē nodrošināt darbiniekiem individuālos aizsardzības līdzekļus, kas ir nepieciešami darba pienākumu veikšanai (piemēram, mutes un deguna aizsegus, priekšautus, virsvalkus);
  • noteikt pasākumus Covid-19 izplatības ierobežošanai darba kolektīvā, nosakot atbildīgo personu par šo pasākumu ieviešanu darbavietā un informējot darbiniekus par minētajiem pasākumiem;
  • noteikt darbiniekus, kuri darba pienākumus veic klātienē, lai nodrošinātu darbu nepārtrauktību, vienlaikus nosakot atbilstošus iekšējās kontroles pasākumus darba vietā. Kā apstiprinājums tam, ka iepriekš minētās prasības ir izpildītas, var kalpot uzņēmumā sagatavotie un apstiprinātie iekšējie dokumenti (rīkojumi, noteikumi, lēmumi utt.), ar kuriem darbinieki ir jāiepazīstina rakstiski.

Turklāt saskaņā ar 5.35.1.p., darba devēja pienākums ir organizēt darbu tā, lai klātienē darbu veiktu tikai tie darbinieki, kuri nodrošina darba nepārtrauktību un nevar to veikt attālināti savā dzīvesvietā. Ja darbinieks un darba devējs nav vienojušies par darba veikšanu attālināti, darba devējam ir tiesības vienpusēji pārvietot darbinieku uz attālinātu darbu. Pēc ārkārtējās situācijas izbeigšanas attālināts darbs tiek veikts, pamatojoties uz pušu vienošanos.

Tādējādi, atstājot darbiniekus veikt savus darba pienākumus klātienē, darba devējam jāspēj pamatot darbinieku klātbūtne darba vietā un jānoformē attiecīgie dokumenti.

Aktuāli