Līgums par nodokļu dubultās uzlikšanas ir apturēts

11.07.2022 Irina Štromberga, Juriste

2022.gada 16.maijā Latvijas Saeima pieņēma lēmumu apturēt 2010.gadā noslēgto (ratificētu 2012.gadā) līgumu (konvenciju) par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu attiecībā uz ienākuma un kapitāla nodokļiem starp Latvijas Republikas valdību un Krievijas Federācijas valdību.

Savā laikā šī līguma parakstīšana kalpoja šādiem mērķiem:

  1. Latvijas-Krievijas attīstības veicināšana preču un pakalpojumu tirdzniecībā, atceļot abu valstu aplikšanu ar vienādiem ienākumiem vai kapitālu;
  2. Latvijas un Krievijas nodokļu iestāžu sadarbības tiesiskās bāzes izveide.

Pamatojoties uz šo līgumu, bija spēkā šādi nodokļu tiesisko attiecību principi:

  1. līguma noteikumi nevar atcelt vai ierobežot līgumslēdzēju valstu nacionālajos nodokļu tiesību aktos paredzētos nodokļu atvieglojumus, respektīvi, līguma piemērošana var tikai samazināt nodokļu slogu nodokļu maksātājam, bet nekādā gadījumā to nepalielināt;
  2. ja nodokļu maksātājs ir izdarījis izvēli par labu līguma normu piemērošanai, tad nodokļu iestādēm ir pienākums piemērot līguma normas, ja tās atšķiras no nacionālo nodokļu tiesību aktu normām;
  3. nodokļu maksātājam nav pienākuma piemērot līguma noteikumus, t.i., nodokļu maksātājam ir tiesības izvēlēties, vai piemērot nacionālo tiesību aktu normas, vai līguma normas;
  4. līgumā nenorādītie ienākumu veidi tiek aplikti ar nodokli tikai tajā valstī, kuras rezidents ir ienākuma saņēmējs.

Līgums paredzēja ienākumu veidus, uz kuriem attiecas dubultā nodokļu uzlikšana:

  1. ienākumi no nekustamā īpašuma citā līgumslēdzējā valstī
  2. ienākumi no citā līgumslēdzējā valstī esošā nekustamā īpašuma atsavināšanas
  3. ienākumi no tādu daļu atsavināšanas, kuru vērtības vairāk nekā 50% ir saistītas ar nekustamo īpašumu, kas atrodas citā līgumslēdzējā valstī
  4. dividendes
  5. procenti
  6. autoratlīdzība (atlīdzība par tiesībām izmantot intelektuālo īpašumu)
  7. alga par darbu citā līgumslēdzējā valstī
  8. citas līgumslēdzējas valsts rezidenta uzņēmuma direktoru (valžu) atalgojums
  9. teātra, kino, radio vai televīzijas mākslinieka, mūziķa, sportista ienākumi no personīgās darbības, kas veiktas citā līgumslēdzējā valstī.

Ja rodas šāda dubultā nodokļu uzlikšana, puses vienojas to novērst sekojošā kārtībā:

  • ja Krievijas nodokļu rezidents gūst ienākumus vai viņam ir kapitāls, kas tiek aplikts ar nodokli Latvijā, tad Latvijas nodoklis tiek ieturēts no Krievijā iekasētā nodokļa;
  • ja Latvijas nodokļa rezidents gūst ienākumus vai viņam ir kapitāls, kas tiek aplikts ar nodokli Latvijā, tad Latvija no Latvijā iekasētā nodokļa atskaita Krievijas nodokli.

Galvenais, kas jāsaprot, ir liela atšķirība starp jēdzieniem “valsts pilsonis” un “valsts nodokļu rezidents”. Galvenais princips ir noteikt vietu, kur cilvēks faktiski dzīvo. Ideālā gadījumā viņš dzīvo kopā ar ģimeni. Kopumā persona kļūst par Latvijas nodokļu rezidentu divos gadījumos:

  • ja viņš ir deklarējis savu pastāvīgo dzīvesvietu Latvijā Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē, vai
  • ja viņš gada laikā uzturas Latvijā ilgāk par 183 dienām.

Kas tad īsti ir mainījies kopš 16.maija?

Tagad Latvijas Valsts ieņēmumu dienests, nosakot nodokļu maksāšanas pienākumu un aprēķinot nodokļu apmēru, vadās no nacionālajiem nodokļu tiesību aktiem, konkrēti, no likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”. Šis likums nosaka, ka Latvijas Republikā pastāvīgi dzīvojošo Latvijas iedzīvotāju ienākumi tiek aplikti ar nodokli Latvijas Republikā. Tajā pašā laikā Latvijā aprēķinātais nodoklis tiek samazināts par summu, kas vienāda ar ārvalstīs samaksāto nodokli. Šī nodokļu nomaksa ārvalstīs ir jāapliecina ar ārvalstu nodokļu administrācijas apstiprinātiem dokumentiem, kuros norādīts ar nodokli apliekamais ienākums un ārvalstīs samaksātā nodokļa summa.

Tas nozīmē, ka konvencijas atcelšana nenozīmē, ka viens un tas pats ienākums tiks aplikts ar nodokli pilnā apmērā abās valstīs (ienākumu saņemšanas valstī un nodokļu rezidences valstī). Latvijas Valsts ieņēmumu dienests atskaitīs ienākumu saņemšanas valstī samaksāto nodokli, aprēķinot nodokļa summu, ja nodokļu maksātājs iesniegs minēto dokumentu.

Faktiski konvencijas atcelšana nozīmē neiespējamību izvēlēties nodokļu rezidences valsti, kā arī apgrūtina ienākuma nodokļa samaksas pierādīšanu ienākumu saņemšanas valstī, jo vienlaikus ar līguma denonsēšanu sadarbība ar Krievijas nodokļu administrāciju un informācijas apmaiņa ir ierobežota.

Aktuāli