Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 261/2004 (2004. gada 11. februāris), turpmāk tekstā – Regula, 5.pantu, lidojuma atcelšanas gadījumā pasažierim ir tiesības saņemt atlīdzību un naudas kompensāciju.
Saskaņā ar Regulas 8.panta 1.punktu, gaisa pārvadātājam jādod pasažierim kā atlīdzību tiesības izvēlēties starp iespēju:
1) 7 dienu laikā saņemt biļetes pilnas cenas atlīdzinājumu,
2) mainīt maršrutu, izmantojot pielīdzināmu apstākļu pārvadājumus, līdz to galamērķim pēc iespējas agrāk; vai
3) mainīt maršrutu, izmantojot pielīdzināmu apstākļu pārvadājumus, līdz to galamērķim vēlākā dienā atbilstīgi pasažiera vēlmēm, ja ir pieejamas brīvas vietas.
Piezīme: Pandēmijas laikā gaisa pārvadātāji izsniedz pasažieriem vaučerus, kurus izmanto kā atlīdzības alternatīvu. Šajā gadījumā pasažierim jāpiedāvā izvēle starp vaučera vai naudas atlīdzības saņemšanu.
Kā nosaka Eiropas Komisijas Paziņojuma (2016/C 214/04) 4.2. punkts, tiklīdz pasažieris ir izvēlējies vienu no trim atlīdzības iespējām, viņš zaudē tiesības uz divu pārējo iespēju saņemšanu.
Bez pienākuma piešķirt pasažierim atlīdzību, gaisa pārvadātāja pienākums ir arī nodrošināt pasažierim naudas kompensācijas izmaksu, kuras apmērs ir atkarīgs no lidojuma garuma un kavēšanās ilguma, gadījumā ja gaisa pārvadātājs nav paziņojis par lidojuma atcelšanu ne mazāk kā 14 dienas iepriekš.
Taču saskaņā ar Regulas 5.panta 3.punktu, šī saistība nav spēkā, ja lidojuma atcelšana ir notikusi nepārvaramās varas apstākļu dēļ.
Bez tam, saskaņā ar Eiropas Komisijas Paziņojuma (2016/C 214/04) 4.2. punktu, gadījumā ja:
Naudas kompensācijas apmēru un izmaksas noteikumus nosaka Regulas 7.pants. Gadījumos, kad gaisa pārvadātājs apņemas izmaksāt pasažierim naudas kompensāciju, tās izmēru nosaka sekojoši: kompensācijas summa sastāda EUR 250, ja lidojuma attālums nepārsniedz 1500 km. Ja lidojuma attālums ir virs 1500 km ES ietvaros (plus visi citi lidojumi ar attālumu starp 1500 km un 3500 km), kompensācijas apmērs sastāda 400 EUR. Ja lidojuma attālums pārsniedz 3500 EUR, kompensācija sastāda 600 EUR.
Ja gaisa pārvadātājs ir piedāvājis pasažierim mainīt maršrutu tādā veidā, ka pasažieris sasniegs galamērķi ar 2, 3 un 4 stundu nokavējumu, kompensācijas summa samazinās par 50%.
Tiek piemērotas sekojošās ES regulas (tiek piemērotas arī attiecībā uz EEZ):
Augstāk minētie normatīvie akti tiek piemēroti, ja:
To avioreisu pasažieri, kuru sākas vai beidzas Latvijā, strīda ar aviopārvadātāju atrisināšanai vēršas PTAC.
Ja kāda no strīdā iesaistītajām pusēm nepiekrīt PTAC lēmumam, turpmāko strīda izskatīšanu veic LR tiesa.
Par nodrošinājuma (kompensācija, maršruta maiņa vai aviokompānijas palīdzība) piešķiršanu pasažierim atbildību uzņemas aviokompānija, kas veic lidojumu.
Ja aviobiļete tika iegādāta vienā aviokompānijā, bet lidojumu nodrošina cita aviokompānija, atbildību pasažiera priekšā uzņemas tā aviokompānija, kura nodrošina lidojumu.
Ja aviokompānija iznomā lidmašīnu no citas aviokompānijas, pirmā aviokompānija uzņemas atbildību par lidojumu un šajā gadījumā uzskatāma par gaisa pārvadātāju.