Vai lidojuma atcelšanas gadījumā var saņemt atpakaļ par biļeti samaksāto naudu?

03.03.2021 Irina Štromberga, Juriste

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 261/2004 (2004. gada 11. februāris), turpmāk tekstā – Regula, 5.pantu, lidojuma atcelšanas gadījumā pasažierim ir tiesības saņemt atlīdzību un naudas kompensāciju.

Saskaņā ar Regulas 8.panta 1.punktu, gaisa pārvadātājam jādod pasažierim kā atlīdzību tiesības izvēlēties starp iespēju:

1) 7 dienu laikā saņemt biļetes pilnas cenas atlīdzinājumu,

2) mainīt maršrutu, izmantojot pielīdzināmu apstākļu pārvadājumus, līdz to galamērķim pēc iespējas agrāk; vai

3) mainīt maršrutu, izmantojot pielīdzināmu apstākļu pārvadājumus, līdz to galamērķim vēlākā dienā atbilstīgi pasažiera vēlmēm, ja ir pieejamas brīvas vietas.

Piezīme: Pandēmijas laikā gaisa pārvadātāji izsniedz pasažieriem vaučerus, kurus izmanto kā atlīdzības alternatīvu. Šajā gadījumā pasažierim jāpiedāvā izvēle starp vaučera vai naudas atlīdzības saņemšanu.

Kā nosaka Eiropas Komisijas Paziņojuma (2016/C 214/04) 4.2. punkts, tiklīdz pasažieris ir izvēlējies vienu no trim atlīdzības iespējām, viņš zaudē tiesības uz divu pārējo iespēju saņemšanu.

Bez pienākuma piešķirt pasažierim atlīdzību, gaisa pārvadātāja pienākums ir arī nodrošināt pasažierim naudas kompensācijas izmaksu, kuras apmērs ir atkarīgs no lidojuma garuma un kavēšanās ilguma, gadījumā ja gaisa pārvadātājs nav paziņojis par lidojuma atcelšanu ne mazāk kā 14 dienas iepriekš.

Taču saskaņā ar Regulas 5.panta 3.punktu, šī saistība nav spēkā, ja lidojuma atcelšana ir notikusi nepārvaramās varas apstākļu dēļ.

Bez tam, saskaņā ar Eiropas Komisijas Paziņojuma (2016/C 214/04) 4.2. punktu, gadījumā ja:

  • gaisa pārvadātājs nepilda savas saistības un nepiedāvā pasažierim maršruta maiņu, piedāvājot jaunu lidojumu izmantojot pielīdzināmu apstākļu pārvadājumus, līdz to galamērķim pēc iespējas agrāk, rodas nepieciešamība izmaksāt pasažierim lidojuma cenu;
  • gaisa pārvadātājs nepiedāvā iespēju izvēlēties starp naudas atgriešanu un maršruta maiņu, bet vienpusējā kārtībā pieņem lēmumu atgriezt pasažierim sākotnējo biļetes cenu, pasažierim ir tiesīgs papildus pieprasīt atlīdzināt cenas starpību salīdzinot ar jauno biļeti (uz pielīdzināmu apstākļu pārvadājumu).

Naudas kompensācijas apmēru un izmaksas noteikumus nosaka Regulas 7.pants. Gadījumos, kad gaisa pārvadātājs apņemas izmaksāt pasažierim naudas kompensāciju, tās izmēru nosaka sekojoši: kompensācijas summa sastāda EUR 250, ja lidojuma attālums nepārsniedz 1500 km. Ja lidojuma attālums ir virs 1500 km ES ietvaros (plus visi citi lidojumi ar attālumu starp 1500 km un 3500 km), kompensācijas apmērs sastāda 400 EUR. Ja lidojuma attālums pārsniedz 3500 EUR, kompensācija sastāda 600 EUR.

Ja gaisa pārvadātājs ir piedāvājis pasažierim mainīt maršrutu tādā veidā, ka pasažieris sasniegs galamērķi ar 2, 3 un 4 stundu nokavējumu, kompensācijas summa samazinās par 50%.

Tiek piemērotas sekojošās ES regulas (tiek piemērotas arī attiecībā uz EEZ):

  • Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 889/2002 (2002. gada 13. maijs), ar ko groza Padomes Regulu (EK) Nr. 2027/97 par gaisa pārvadātāju atbildību nelaimes gadījumos;
  • Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 261/2004 (2004. gada 11. februāris), ar ko paredz kopīgus noteikumus par kompensāciju un atbalstu pasažieriem sakarā ar iekāpšanas atteikumu un lidojumu atcelšanu vai ilgu kavēšanos un ar ko atceļ Regulu (EEK) Nr. 295/91;
  • Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 1008/2008 ( 2008. gada 24. septembris) par kopīgiem noteikumiem gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā;
  • Eiropas Komisijas Paziņojums (2016/C 214/04) – Skaidrojošas pamatnostādnes par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 261/2004, ar ko paredz kopīgus noteikumus par kompensāciju un atbalstu pasažieriem sakarā ar iekāpšanas atteikumu un lidojumu atcelšanu vai ilgu kavēšanos, un par Padomes Regulu (EK) Nr. 2027/97 par gaisa pārvadātāju atbildību nelaimes gadījumos, kura grozīta ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 889/2002.

Augstāk minētie normatīvie akti tiek piemēroti, ja:

  • lidojumu ES ietvaros veic aviokompānija, kas ir reģistrēta ES vai ārpus ES;
  • lidojums sākas trešajā valstī, beidzas ES robežu ietvaros un to veic ES reģistrēta aviokompānija;
  • lidojums sākas ES, beidzas trešajā valstī un to veic aviokompānija, kas ir reģistrēta ES vai ārpus ES;
  • lidojums sākas trešajā valstī, beidzas ES robežu ietvaros un ja pasažieris nav saņēmis nodrošinājumu (kompensāciju, maršruta maiņu vai aviokompānijas palīdzību) sakarā ar problēmām, kas radušas lidojuma laikā, pamatojoties uz tiesību normām, kuras tiek piemērotas trešajā valstī.

To avioreisu pasažieri, kuru sākas vai beidzas Latvijā, strīda ar aviopārvadātāju atrisināšanai vēršas PTAC.

Ja kāda no strīdā iesaistītajām pusēm nepiekrīt PTAC lēmumam, turpmāko strīda izskatīšanu veic LR tiesa.

Par nodrošinājuma (kompensācija, maršruta maiņa vai aviokompānijas palīdzība) piešķiršanu pasažierim atbildību uzņemas aviokompānija, kas veic lidojumu.

Ja aviobiļete tika iegādāta vienā aviokompānijā, bet lidojumu nodrošina cita aviokompānija, atbildību pasažiera priekšā uzņemas tā aviokompānija, kura nodrošina lidojumu.

Ja aviokompānija iznomā lidmašīnu no citas aviokompānijas, pirmā aviokompānija uzņemas atbildību par lidojumu un šajā gadījumā uzskatāma par gaisa pārvadātāju.

Aktuāli